මං කරපු කිසි දෙයක් ගැන මම අද පසු තැවෙන්නේ නෑ.

MarioVargasLlosa_EPA.jpg

˜මගේ භාවාතිශය ව්‍යසනයන්ට වගකිව යුත්තේ ඇයට වඩා මාය. මන්ද යත් ඇයට පෙරලා පිරිනැමිය නොහැකි ආකාරයෙන්ම මා ඇයට ආලය කළ බැවිනි. එහිදී පවා ඈ ඉඳහිට ප්‍රශස්ත වෑයමක් දරූ බව මම දනිමි.˜ අවසානයේදී රිකාදෝ එසේ ලිවීය. ඒ වන විට ඔහු වයසින් පනස් වියද ඉක්මවා සිටියේය.රිකාදෝ නමි ඔහුගේත්, ඔහුගේ විසේකාරි වූ Llosa Image Officialලිලීගේත් අවසාන හමුවීම සිදුවුයේ එතරමි පිරිසිදුකමක් නැති සිගරටි දුමින්ද වැසුණු කෝපි හලකදීය. එහෙත් ඒ වනවිට ඇය තවදුරටත් මෝහනීය ලාලසාවකින් යුක්ත නොවුවා පමණක් නොව පිළිකා රෝගයෙන් ද පීඩා විඳිමින් බරපතල ලෙසින් ශාරිරික හායනයකට ලක්ව සිටියාය.එහෙත් කොයි ආකාරයෙන්වත් රිකාදෝ කෙරෙහි සිය බලපැවැත්වීම අත් හැරීමට අකමැති වූ ඇය ඒ වන විට ඔහු මාර්සෙලා සමග ඇති කරගෙන තිබූ යුග ජීවිතයට බරපතල ලෙසින් විරුද්ධ වීමට තරමි නිර්භීතවද සිටියාය.

කෙසේ වුව ඇගේ ස්වරයේ තිබුණේ ඒ පරණ සරදමිි ගතියමය. කෙනෙකුගේ මුවින් පිටවන ඔනෑම වචනයක් නිෂ්ප්‍රභා කළ හැකි දීප්තියක් ඒ දෑසෙහි තිබිණි. රිකාදෝ ඒ බව දකියි. ඒ ඇයට හිමි ඇයට අනන්‍ය විශේෂ ආධිපත්‍යයක ලකුණුයි. ˜ ඇගේ කමිමුලට වැරෙන් පහරක් ගසා කෝපි කඩෙන් එළියට පැන්නීමට එක මිනිස් සතෙකු තවත් මිනිස් සතෙකුට කළ හැකි කායික සහ මානසික සෑම හානියක්ම ඈ වෙත පැමිණවීමට ඒ මොහොතේ මට ඔනූ විය.˜ එහෙත් පැහැදිලිවම රිකාදෝ එහි ලා අසමත් විය. රිකාදෝ නමි ඔහුගේ මානුෂීය ෙඛිදවාචකය ඇයත් සමග ගැට ගැසී තිබුණේ ඒ ආකාරයටය.

THE BAD GIRL නමි මාරියෝ වර්ගාස් යෝසාගේ ආන්දෝලනාත්මක නවකතාව ගාමිනි වියන්ගොඩ අතින් සිංහලයට නැගෙන්නේ ˜විසේකාරි˜ නමිනි. සදාචාරාත්මක ප්‍රශ්නයක් නිසා හෝ එසේ නැත්නමි වෙන යමි හේතුවක් නිසා හෝ ෙමි කෘතිය සමිබන්ධයෙන් නිසි සංවාදයක් රට තුළ ඇති වුණේ යැයි කිව නොහැකිය. කෙසේ වුව ෙමි වනාහි ඒ අඩුව පිරවීමට ගන්නා උත්සහායක් නමි නොෙවි. මිනිසුන්ට ජීවත්වීම වෙනුවෙන් අරමුණු තෝරා ගත හැකිය. එහෙත් එක එල්ලේම ඔහුට හෝ ඇයට ඒ අරමුණු වෙනුවෙන්ම සැදී පැහැදී සිටිය හැකිද යන ප්‍රශ්නය ෙමි කෘතියේ එන වැදගත් මතුකිරීමක් ෙවි. ඒ අනුව සිය පෙමිවතිය වන ලිලී වෙනුවෙන්, ඈ නිසා තමන් තුළ උපන් ආශාවන්ද වෙනුවෙන් සැදී පැහැදී සිටින රිකාදෝ නමි ආදරණීය පෙමිවතාගේ වියරු වැටීමට හේතුව ලිලීගේ විසේකාරකම යැයි කෙනෙකු සිතනවානමි එතැන නවකතාව පිළිබඳ නිවැරදි කියවීමක්ද ඇත්තේද යන්න ගැන නැවත සිතා බැලිය යුතු ෙවි. නිදර්ශනයක් හැටියට බලාපොරොත්තු සුන් කරගන්නා රිකාදෝ (මෙය කීප අවස්ථාවකදීම ඔහු සමිබන්ධයෙන් සිදුවො) ලිලීට කරන දෝෂාරෝපනයත් ඇය ඊට දෙන පිළිතුරත් ඊට අදාළව දැක්විය හැකි කදිම උද්ධෘතයක් ෙවි.

160308-mario-vargas-llosa_93f9f12b9cf5c6dbee43680062d2ffed.nbcnews-ux-2880-1000

˜මගේ ජීවිතේ දැකල තියෙන දුෂ්ටම ගෑනි ඔයා.හිතක් පපුවක් නැති, මමංකාරයෙන් ලෙඩවෙචිච තමන්ට වැඩියෙන්ම කරුණාව පාන මිනිහෙන=ට වුණත් ගානක් නැතිව පිහියෙන් ඇනල මරල දාන්න පුළුවන් ගෑනියක්.˜ ඊට ඔහුගේ පෙමිවතිය ලබා දෙන්නේ මෙවැනි පිළිතුරකි.

˜ඔවි සමහරවිට ඒක එහෙම වෙන්න පුළුවන්….. මගේ ජීවිතේදීත් මම ඔනෑ තරමි පිහි ඇනුමි කාලා තියෙනවා. මං කරපු MARIO_VARGAS_LLOSA_264817eකිසි දෙයක් ගැන මම අද පසු තැවෙන්නේ නෑ.˜ කෙසේ වුව ඇගේ ප්‍රකාශය අපට පවසන්නේ ඇය කරබාගෙන දුක් ඉවසන්නියක් යන්න නමි නොෙවි. අනිත් අතින් ගත් කළ ඇයටද ජීවිතය පිළිබඳ සුන්දර බලාපොරොත්තු නොතිබුණාමද නොෙවි. එහෙත් ඒ නි්සාම තමන් ඉදිරියට පැමිණෙන දුෂ්ට බාධාවන් ඉදිරියේ පසු බැසීමටද ඇය සූදානමි නොවුණාය. ඇගේ එකම අරමුණ වූයේ කොයි ආකාරයෙන් හෝ ඊට මුහුණ දීමයි. එහි තේරුම ඒ නිසාම එය සදාචාරවාදී විශේෂයෙන්ම මධ්‍යම පාන්තික සුචරිතයෙන් එය තක්සේරු කිරීමට යෑම තුළ ඇය පාපී ගැහැණියක බවට පත් වුණාය යන්නයි. එතැනදී, එනමි ඒ අත්්දැකීමට මුහුණ පෑෙමිදි ඇය විඳි වෙහෙස, එය විඳ දරා ගැනීමට ඇය ගත් කටුක ප්‍රයත්නය අර කීව මධ්‍යම පාන්තික විචාරකයින්ට කිසි සේත්ම වැදගත් වන්නේ නැත.තමන් ඉදිරියේ මතු වුණේ දුෂ්ටත්වයක්ද ශිෂ්ටත්වයක්ද යන්න නොසළකා එසේ ඊට මුහුණ දීමට පුරුදු වී සිටි ඇය ඒ ගැන සාද කතා පවත්වන්නට රිකාදෝ හමුවට නොගියාය. රිකාදෝ මෙය නොඉවසීම ද කෘතිය පුරාම පැහැදිලිව දැකිය හුකි තත්වයක් ෙවි. පවත්නා සමාජාර්ථීකය හමුෙවි ඇය විඳි ෙවිදනාවන් විසින් ඇයව ඒ තත්වයට පත් කොට ඇති බව පැහැදිළිය. ඒ අනුව එවැනි දුෂ්ටත්වයක් හමුෙවි ඇගේ ශිෂ්ටත්වය පමණක් විනිශ්චයට භාජනය කිරීම ඉංග්‍රීසි වික්ටෝරියානු සුචරිතවාදයෙන් හික්මවුණ විචාරකයෙකුවත් අද නොකරන කටයුත්තකි.ඒ සමිබන්ධයෙන් ඇගේ පැවැසීමක් මෙසේය.

˜සැපත ගැන මං දන්නේ නෑ….ඒ ගැන මගේ තැකීමකුත් නෑ. මට විශ්වාස එකම දේ තමයි සැපත ඔයා හිතන විදිහේ විචිත්‍ර ළාමක නොෙවිය කියන එක. සල්ලි වලින් සුරක්ෂිතකම ගන්න පූළුවන්. ඒකෙන් මාව ආරක්ෂා කෙරෙනවා….ස්පර්ශ කරන්න පුළුවන් එකම සැපත ඒකයි.˜

1456923139_366965_1457106966_noticia_normal

අනිත් අතට තමන්ගේ ඉලක්ක සාධනය කර ගැනීමේ ද ඇති විය හැකි බරපතළ අවදානම ඉදිරියේ රිකාදෝ කියන්නේද අවස්ථානුකූලව අවශ්‍ය වන අවශ්‍යතාවක් ය යන්නද ඇය වටහාගෙන සිටියාය. තවදුරටත් පැහැදිලි කරනවා නම් රිකාදෝ නම් ඒ සොඳුරු පෙම්වතා සැම විටම ළඟ තබා ගැනීම කරදරයක් ලෙසිනුත් ඒත් අවශ්‍ය වූ විටදී ගෙන්වා ගැනීම aeඅවශ්‍යතාවක් ලෙසිනුත් විසේකාරි තේරුම් ගෙන සිටියාය. ඒ ආකාරයෙන් කිසිවක් කිසිම අවස්ථාවක අනවශ්‍ය තරමින් තමන්ට බල පවත්වන තෙක් ඉවසා සිටීම ඇගේ ප්‍රතිපත්තිය නොවීණි. එතැනදී රිකාදෝ සම්බන්ධයෙන් ද වෙනසක් නොවීය. කෙසේ වෙතත් රිකාදෝටද ඇතැමි අවස්ථාවලදී එය නොදැනුණාම නොෙවි.

˜ අවාසනාවට එරෙහිව ස්වකීය ආරක්ෂාව සලසා ගැනීම ඈ වැන්නියකට මොන තරමි අසීරු කටයුත්තක් වන්නට ඇද්දැයි මට සිතුණි. ජීවිතය යනු රුදුරු සටන් බිමක් බව අත්දැකීමෙන් දත් ඈට ඒ සටනින් ජීවිතය කුඩුපටිටමි වී නොයනු වස් කොතරමි නමි යහන් පසුකරමින් එන්නට සිදු වුණාද? ඒ ගැන සිතන විට ඈ ගැන මට ඇති වූයේ අසීමිත දයාවකි.˜ ඇගේ මුල් සැමියෙකු වූ ප්‍රංශ තානාපති නිලධාරියාගේ යට දැක්වෙන කියමනද ඈ සමිබන්ධ අර තක්සේරුව තවදුරටත් සනාථ කරන්නකැයි සිතේ. ˜තමා ගැන තිබිචිච අනාරක්ෂාව ගැන බයකින් කියපු බොරු නිසාත් ඇමරිකානු රටවල තියෙන බරපතල සමාජ සහ වාර්ගික අගති වලින් ද එයා පීඩා විඳළයි හිටියෙ. එයාට කවදාවත් නොතිබිචිච රදළ චරිතාපදානයක් මං වෙනුවෙන් එයා අළුතෙන් හදා ගත්තේ ඒකයි.˜
bad-girl
ෙමි අතර ෆුකුඩා නමි ජපන් ව්‍යාපාරිකයා සමග තමන් පැවැත් වූ සහසමිබන්ධය ගැන ඇය ඉදිරිපත් කරන විස්තරයද පෙරලා ඉදිරිපත් කරනුයේ ඇගේම චරිතයට අදාළව වෙනස් මානයක් යැයි සිතමි.

˜ෆුකුඩා ගැන මට දැනෙන්නේ ආදරයක්ද කියන්න මං දන්නෙ නෑ. හැබැයි කිසි මිනිහෙක් මත්තෙ මම යැපිලා නැහැ එයා මත්තෙ මම යැපෙන තරමට. ඇත්තම කියනවා නමි එයාට කැමැති ඔනෑම විදිහකට එයාට පුළුවන් මාව හසුරුවන්න.˜

˜එයා මට ආදරේ කරන්නේ නෑ විතරක් නෙවෙයි වෙන කාටවත් ආදරේ කරන්නෙවෙත් නෑ. ඒ පැත්තෙන් බැලූවම එයත් මං වගේ. ඒ වුණාට එයාට තියෙනවා මට වඩා හයිය හිතක්. ඒ වගේම එයා මට වැඩිය ශක්තිමත්…….ඒක හරියට ලෙඩක් වගේ. මං ජීවත්වෙන විත්තිය, මගෙන් ප්‍රයෝජනයක් තියෙන විත්තිය, මං ක්‍රියාකාරීයි කියන එක මට දැනෙන්නෙ එයා නිසා. හිනාවෙන්න එපා විහිළුවක් නෙවෙයි, වෙලාවකට මට හිතෙනවා ෆුකුඩා මට වැහිලා කියළා.˜

විසේකාරි සමිබන්ධ විග්‍රහය ඇගේ දෙමවිපියන් තුළින්ද ඉදිරිපත් කිරීමට කතුවරයා ගන්නා උත්සහාය ඈ සමිබන්ධ විග්‍රහයේ සමිපූර්ණත්වය වෙනුවෙන් කළ වෑයමක් වැනිය. ඒ අනුව ඇගේ පියා දිළිඳු දිය කඩන තනන්නෙකි. ඔහුට කවුරුත් කීෙවි ˜ආකිමිඩිස්˜ කියාය. ඇගේ මව පවසන අන්දමට ඇගේ නියම නම ˜ඔතිලිතා˜ ය.

fd
Translator Gamini  Viyangoda

˜පුංචි කාලෙ ඉඳන්ම ඔතිලිතා තමන්ට නැති දේවල් ගැනයි හීන දැක්කෙ….කෙල්ල හරි උනන්දුයි. ඉස්කෝලෙදි හුඟක් තෑගිත් දිනා ගත්තා. උපන් දා ඉඳන් තිබුණේ ඉහළට යන ආසාවක්. කිසි දවසක ලැබිචිච ඉරණම බාරගත්තෙ නැති කෙල්ලක්.˜

˜ඒ කෙල්ල ගැන මට නං ඉරිසියයි.˜ එසේ කීෙවි රිකාදෝගේ අසල්වැසි මිතුරියක වූ එලීනාය. එලීනාගේ ඒ ඉරිසියාව mario-vargas-llosa (1)ඵෙතිහාසික ඇත්තක්ද හෙලි කරයි. ඒ අනුව විසේකාරී විසින් පවත්වාගෙන ආ ඒ නිදහස ඔනෑම ගැහැණියක විසින් නිර්භීතව හෝ බියසුළුව අපේක්ෂා කරන තත්වයක් ෙවි. බොහෝවිට බොහෝ අය තෝරා ගත් පෙමිවතෙකු වෙනුවෙන් ඇති කරගන්නා සිහිනයද ඒ අපේක්ෂාෙවි ප්‍රතිඵලයක් ෙවි. එහෙත් විවාහයෙන් පසුව එසේ තෝරා ගන්නා පෙමිවතාද සමිමත ප්‍රවාහයේම නියෝජිතයෙකු ලෙසින් පිරිහෙද්දී විශේෂයන්ම මැද පාන්තික ගැහැණියකට ඉතිරි වෙන්නේ අර එලීනා කී ආකාරයේ ඉරිසියාවක් පමණක් විය හැකිය. කෙසේ වුව ෙමි සියල්ල අතරේ රිකාදෝ වෙනුවෙන් මතුවන විෙවිචනයද නොතකා හැරිය හැක්කක් නොෙවි. ඒ විෙවිචනය සිදුකරන්නේ පෝල් හෙවත් ෂොක් ය.

˜රිකාදෝ ජීවිතෙන් බලාපොරොත්තු වන දේ ඔකද? වෙන දෙයක් ඔනේ නැහැ,ඒ කියන්නේ පැරීසියේ හිටියොත් ඇති්. පැරිසියට එන කාටත් ඔනේ කරන්නේ චිත්‍ර ශිල්පියෝ, සංගීතඥයෝ, නළු නිළියෝ වෙන්න. එහෙම නැත්නමි නාට්‍ය අධ්‍යක්ෂවරු වෙන්න. එහෙමත් ්නැත්නං ආචාර්ය උපාධියක් ගන්න.එහෙමත් නැත්නං විප්ලවයක් කරන්න. ඒත් තමුසෙට ඔන කරන්නෙ නිකංම පැරිසියේ ජීවත් වෙන්න. යාළුවා ඒක නං මට දිරවා ගන්න බැරි තත්වයක්.˜

එහෙත් රිකාදෝ සමිබන්ධයෙන් සියුමි මෙන්ම ව්‍යක්තම හඳුණාගැනීම කරන්නේ විසේකාරී යැයි සිතමි. ඇයට අනුව ඔහු සාන්තුවරයෙකු වැනි මිනිසෙකි. එහෙත් සාන්තුවරයෙකු ජීවිතයේ සෑම අ්වශ්‍යතාවකටම අවශ්‍ය නොෙවි.

mario-vargas-llosa (2)

කෙසේ වුව ඒ සියල්ල අවසානයේ රිකාදෝ තමන් ගැන ඇති කරගත් ස්වයං නිර්වචනය පහත දැක්ෙවි.

˜මා වනාහි මුග්ධ, අහිංසකත්වය සහ නෝන්ජල් මන්ද බුද්ධිය විසින් හැඩි කළ මිනිස් කුණු ගොඩක්ය යන හැඟීමක වෙළී යයි.˜

ඇතැමි විට සමිමතයට අවශ්‍ය වූයේ ඇය විසේකාරියක් කිරීම විය හැකිය. එතෙහ් හුදු විසේකාරියක් නොවී පැවැත්ම vargas-llosa-presidente-1991-640x640x80-1වෙනුවෙන් නොබා සටන් කිරීම ඇගේ එකම අභිලාෂය බවට පත්ව තිබිණි.ඒ ආකාරයට සමිමත විග්‍රහයේ සරල බවත් ජීවිතය පිළිබඳ ඇගේ පැවැත්ෙමි නිර්භීත බවත් විසින් මෙම නවකතාවට ශක්තිමත් සමාජ දේශපාලන ආස්ථානයක් ලබා දී තිෙබි.එසේ සිය පැවැත්ම වෙනුවෙන් නිර්භීතව සටන් වැද අවසානයේදී පිළිකා රෝගයෙන් ඔත්පලව පරාජයක් අත් විඳිමින් සිටියදීත් ඇය රිකාදෝ හමුෙවි පවසන (යට දැක්වෙන) කියුමෙන් ඒ බව තවදුරටත් සනාථ ෙවි..

˜ඔයාට හැමදාම ඔන කළේ ලේඛකයෙක් වෙන්න. ඒත් ඒකට ධෛර්යය තිබුණේ නෑ. දැන් ඔයා තනි උනාට පස්සෙ වෙලාවෙන් ප්‍රයෝජන ගන්න පුළුවන්. එතකොට මං නැති පාළුව වුණත්, වැඩිය දැනෙන එකක් නෑ. අඩු ගානේ ඔයා පිළිගන්න ඔනේ නවකතාවකට ඔනෙ කරන මාතෘකාවක් හරි මගෙන් ලැබුණා කියලා. එහෙම නෙවෙයිද මගෙ කොල්ලො.˜ එහෙත් එසේ ලියද්දී අනවශ්‍ය තරමි නරකක් තමාගේ චරිතයට එකතු නොකරන්න යැයිද ඇය ඔහුගෙන් ඉල්ලා සිටියාය.

ෙමි ආකාරයට මාරියො වර්ගාස් යෝසාගේ විසේකාරි අපෙන් සමු ගෙන ගියාය. ඇගේ ඒ පැවැත්ම ෙඛිදනීය එකක් යැයි පවසන්නට ඉදිරිපත් වන්නෙකු බලහත්කාරයෙන් නවතන්නට අපට පුළුවන්කමක් නැත.අනිත් අතට ඇගේ ජීවිතයේ පැවැති සාධනීයත්වය හඳුනා ගැනීමට කෙනෙකුට සෑහෙන ඉවසීමක් මෙන්ම එය සෘජුව ප්‍රකාශ කිරීමට සැලකිය යුතු ධෛර්යයක්ද අවශ්‍යය. ඒ නිසා බියමුසු ලෙසින් ඇය දෙස බලමින් සැකමුසුව ඇය ගැන යමක් කියන්නට = ඉදිරිපත් වෙනවාට වඩා නොවීම යහපත්ය.

එක් පාළු හැන්දෑවක අඳුරු මීදුමෙන් වැසී යන තැනි බිමක කිසිවෙකුටත් පහසුවෙන් ළඟා විය නොහැකි අන්තයක හුදෙකලාවත් සමඟ අමතක නොකළ හැකි ඒ මතකය ජීවත් වෙන බව අකමැත්තෙන් වුණත් පිලිගැනීමට ලෝකයාට සිදු වෙනු ඇත.

මොහාන් ශ්‍රියන්ත ආරියවංශ

 

Leave a Reply

