කොඑටිසිගේ හෘදය සාක්ෂිය හෙවත් ෙමි යුගයේ ෙඛිදවාචකය

1450579959244.cached.jpg

ෙමි යුගයේ ෙඛිදවාචකය වන්නේ දුෂ්ටයන්ගේ දුස්ටත්වයටත් වඩා උගතුන්ගේ නිහඬතාව යැයි පැවසුෙවි මාටින් ලූතර් කිං ය. ඒ විශිෂ්ට මතවාදියාගේ දැක්ම හා අදහස් සමග සමපාත වන ලේඛකයෙකුද ලොව සිටියි. ඒ 1940 කේප් ටවුන්හී ීදි උපත ලද ජේ. එමි. කොඑටිසි ය. දකුණු අප‍්‍රිකා්ෙවි දි සහ ඇමරිකාෙවි දී අධ්‍යාපනය ලැබු හෙතෙම 1974 දී සිය පළමු කෘතිය වූීණ41KCgGVsZ-L._SY344_BO1,204,203,200_

ෘඹීණ ඛ්භෘී ප‍්‍රකාශයට පත් කල අුතර පසුව ලියූ ෂභ ඔ්‍යෑ ්‍ය්ඍඔ ධත්‍ ඔ්‍යෑ ඣඹභඔඍශ

කෘතීයට දකුණු ු අප‍්‍රිකානු සාහිත්‍ය ත්‍යාගයත් ක්‍ භ ් ත්‍යාගයත් ලැබුණු නමුත් ඔහු වඩාත් ප‍්‍රසිද්ධියක් ලැබුෙවි සමිමාන ති‍්‍රත්වයකින් පිදුමි ලද  WAITING FOR THE BARBARIANS යන කෘතියෙනි. ඉන් පසුවත් කෘති කිහිපයක්ම ලියමින් ජාත්‍යන්තර බූකර් සමිමානයෙන්ද දෙවරක්ම පිදුමි ලැබුෙවිය. කෙසේ වෙතත් කොඑටිසි සිංහල පාඨකයා අතර ජනප‍්‍රියත්වයට පත් වන්නේ ඔහුගේ “AGE OF IRON යකඩ යුගය” නමින් සිංහලට නැගීමත් සමගය.

කොඑටිසි කිසන්නේ, මාටින් ලූතර් කිංගේ දැක්ම අනුව ගිය ලේඛකයෙකු යැයි අපි මුලදිම කීවෙමු. ඒ බව තවදුරටත් සනාථ කරමින් ”යකඩ යුගය සිංහලට නැුගුව් ගාමිනිි වියන්ගොඩ ඒ බව මෙසේ පෙන්වා ද දෙයි. ”කෙනෙකු අසාධාරණ ලෙසින් විඳවනවා බලා සිටින්නන්ගේ කරුමය වන්නේ එසේ බලා සිටින්නට සිදුවීෙමි ලැජ්ජාව විඳ ගැනීමය.”WAITING FOR THE BARBARIANS නමි නවකතාෙවි මහේස්ත‍්‍රාත්වරයා පවසන ඒ දේ අප තුළ කොතරමි ලැජ්ජාවක් ඇති කරන්නේද යන්න දැන ගැනීමට ඒ කෘති්ය හෝ අඩුම තරමන් ඒ අඩුම තරමින් ඒ ආශ‍්‍රිත තොරතුරුවත් කියවිය යුතු ෙවි. තවද අදට සාපේක්ෂව ගත් කළ ඒ ලැජ්ජාව ගැඹුරු කියැවීමක් ලෙසින් ගැනීමද 14237654_1275764059123981_1451970966230707993_nඇවැසිමය. ඉදින් අප එය එසේ නොකියවන තාක් කල් ඒ ලැජ්ජාව අප සමඟ පවතින බවත් අප ඊට හුරු වීෙමි අවදානම වැඩි බවත් තේරුමි ගත යුතුය.

 

”පොදුෙවි මනුෂ්‍යයන් වශයෙන්ද විශේෂයෙන්ම දේශපාලන සත්වයන් වශයෙන්ද අප ගැනම ලැජ්ජාවක් අප සිත් වෙලා ගනියි.” ගාමිනි වියන්ගොඩ ඒ තත්වය මෙසේද විස්තර කරයි ”හෘදය සාක්ෂියේ සාහිත්‍යය වූ කලී අවසාන විග‍්‍රහයේදී නෝන්ජල් විමතියකට තුඩු දෙන්නක් පමණක් නොෙවි. ඇතැමි නවකතාවක ඉතා සරල කාරණයක් කියැවෙයි.එය අප කවුරුත් එතෙක් දැන සිටි දෙයකි. එහෙත් ඒ කාරණය දෙස නොබැලූෙවි නොසිතුෙවි ඇයිද යන වික්ෂිප්ත කුකුස විටෙක අප පුදුමයට පත් කරයි.මෙය නෝන්ජල් කමක්ද එසේ නැත්නමි සාමාන්‍ය ව්‍යවහාරයේ එන අවස්ථාවාදිකමද? ෙමි ප‍්‍රශ්න ඔහු මතු කරන ආකාරය හුදෙක් දා්රශනික ආස්ථානයක් වශයෙන් හෝ නග්න දේශපාලනයක් වශයෙන් ෙවිදිකාවකට නැංවීමකැයි අපට නොපෙනේ. අපට පෙනෙන්නේ කතාෙවි ස්වරූපය ඉතා සියුමි ආකාරයෙනුත් සංෙවිදි ආකාරයෙනුත් ඔහුගේ ග‍්‍රහනය තුළ පොර බදන ආකාරයයි.”

Epsom+scan589+copy

ෙමි හා සමානම තත්වයක් ඔහුගෙ LIFE AND TIMES OF MICHEAL හි ප‍්‍රධාන චරිතයද පෙන්වා දෙතැයි පැවසේ. අවසාන විග‍්‍රහයේදී ෙමි ලෝකයේ කිසිදු පැවැත්මකට ලෝක බල යාන්ත‍්‍රනයෙන් ගැලවීමට ඇති නොහැකියාව මයිකල් කේ නමි ඒ ප‍්‍රධාන චරිතය ඔස්සේ අවබෝධ කර දීමට කොඑටිසි ගෙන ඇති ප‍්‍රයත්නය පරිවර්තක ගාමිනි වියන්ගොඩ පැහැදිලි කර දෙන්නේ මෙසේය.

z_p01-abolition-of-execut
translator Gamini  Viyangoda

” මයිකල් කේ ලෝකයේ බල යාන්ත‍්‍රණය පිලිබඳව කිසිවක් නොදනී. ඒ ගැන දැනගැනීෙමි විශේෂ උවමනාවක්ද ඔහුට නැත. එහෙත් බලය නැමැති යාන්ත‍්‍රනය එසේ සිටීමට ඔහුට ඉඩ නොදෙයි. ඒ නිසා අකමැත්තෙන් මුත් ඒ තතු උගෙනීමට ඔහුට බල කෙරේ. නූතන ලෝකයේ නයි බෙනයක් වන් බලය පිළිබඳ අඬුපඬු වලින් ගැලවී විසීෙමි ආශිර්වාදය නොලබන තත්වය තුළ මිනිස් සතෙකුගේ සමාජ අවිඥානකත්වය හුදෙක් නෝන්ජල්කම පිළිබඳ නරුම පුද්ගලවාදයකට, අවශ්‍ය නමි කෙනෙකුට ලඝු කළ හැකි වුවත්, එය කිසි දවසක යුක්ති සහගත කළ හැකි නොෙවි.මෙහිදී කොඑටිසි ව්‍යංගයෙන් කියන්නේ, හරියටම ඒ කාරණයයි.”

STL16COTZEE_349663k
දේශපාලනිකරණය වූ සමාජ පැවැත්මක කොඑටිසිගේ නිර්මාණ කෙරෙහි තමා ඇදී යන්නේ සර්කස් සංදර්ශන කෙරෙහි තමන් තුළ පවත්නා සහජාශාව හා සමාන තත්වයකින් යැයි පරිවර්තක වියන්ගොඩ පවසයි. එහෙත් ඒ සෑම විටකම විපිළිසර නොසන්සුන්කමකින් තමන් පෙළෙන බවත් දුර්වල අස්ථාවර නූලක තමන්ද එල්ලී සිටින්නේය යනුවෙන් තමන්ට හැඟී යනවාය කියාත් ඔහු එය තවදුරටත් විස්තර කරයි. එය ඉතා අපූරු විස්තර කිරීමක් බව නොකියාම බැරිය. එහෙත් ජේ. එමි. කොඑටිසි සමිබන්ධයෙන් පිලිගත හැකි මටිටෙමි හැදෑරිමක් නොමැති පසුබිමක ඊට අදාලව වෙසෙස් ඇගැයිමක් හෝ විෙවිචනයක් කිරිෙමි හැකියාවක් ෙමි මොහොතේ මට නැත. එනිසාම කොඑටිසි ගැන පරිවර්තකයා ි විසින්ම සිදු කරන ලද තවත් නිරීක්ෂණ දෙකක් උපුටා දක්වමින් ෙමි ලිපිය අවසන් කිරීමට තීරණය කළෙමි.

”යටත්විජිතවායේ අධිරාජ්‍යවාදයේ නූතන සන්දර්භයේ සිට ලියන ලේඛකයෙකු වශයෙන් කොඑටිසි හැඳින්විය හැකිය. දකුණු අප‍්‍රිකාෙවි යටත්විජිත උරුමය තුළ මිනිස් සබඳතා ගැටෙන ආකාරය ඔහුගේ හැම නිර්මාණයකම පාහේ දකින්නට ලැබෙන විශේෂත්වයකි. ෙමි නිසාම ස්වාභාවිකවම, පරස්පර ආස්ථානයන්ගෙන් ඒවා ගහනයි. මෙය වැළැක්විය හැකි නොෙවි. එසේම ඒවා වැළැක්වීෙමි ූවුමනාවක්ද ඔහුට නැත.”
”ෙමි නිසාම මිනිස් හැඟීමි සහ සමිබන්ධතා දීර්ඝ ලෙස විස්තර නොකරන කොඑටිසි, තමා ලියන දේ තුළ නොව, තමා ලියන පේළි අතර රැුඳෙන සැඟවුණු අරුත් මතු කර ගන්න යැයි පාඪකයාට ආරාධනා කරයි.”

මොහාන් ශ‍්‍රියන්ත ආරියවංශ

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s